STYMULOWANIE MOWY MAŁEGO DZIECKA

Sztuka poprawnego mówienia to w naszych czasach umiejętność szczególnie ważna.Doskonale wiemy jak wiele zmartwień przysparzają ludziom różne wady wymowy i brak poprawnego posługiwania się językiem, co stanowi przeszkodę pełnego uczestnictwa w życiu społecznym. Wiadomo również,że im wczesniej rozpocznie sie z nimi walkę, tym szybciej i łatwiej osiągnie się pozytywne rezultaty.
Mowa, czyli porozumiewanie sie jezykowe najintensywniej rozwija się w wieku przedszkolnym.Kształtuje się wówczas wymowa,struktury językowe,bogaci słownictwo. W tym okresie dziecko lubi wyrażać siebie za pomoca rysunku,gesu,muzyki,ale gdy tylko jest to możliwe przede wszystkim lubi mówić i to mówić całkiem dużo.Mowa jest atutem w nawiązywaniu kontaktów społecznych,ułatwia komunikację,stanowi narzędzie w zdobywaniu informacji,ponadto jest jednym z ważniejszych kryteriów dojrzałości szkolnej.
W ostatnich latach coraz częściej dostrzega się u dzieci brak swobody w posługiwaniu się mową, wady wymowy i głosu.Dziecko –ogląda,slucha,powtarza,ale samo mówi coraz mniej lub niepoprawnie.
Wczesne stymulowanie mowy poprzez ćwiczenia i zabawy językowe pobudzają rozwój dziecka,podnoszą sprawność rozumienia języka,motywują do mówienia i zapobiegają powstawaniu wielu wad wymowy.
 
Propozycje zabaw i ćwiczeń stymulujących rozwój mowy:
Ćwiczenia oddechowo-fonacyjne (w pozycji stojącej)
•Wdech nosem,wydech ustami
•Wdech z wyciągnieciem rak przed siebie,wydech z opuszczeniem rąk
•Wdech z wyciągnięciem rąk ku górze,wydech z opuszczeniem rąk w dół
•Wdech –ręce na biodrach,sklon b bok,wydech w pozycji wyprostowanej
Zabawy oddechowe
•Dmuchanie na kolorowe waciki,papierowe zabawki zawieszone na nitce(ustami,wyłącznie nosem)
•Zdmuchiwanie kolorowego piórka(wdech nosem, wydech ustami)
•Dmuchanie na określone przedmioty przez słomkę
•Gra na trąbce,gwizdkach,organkach,flecie
•Chuchanie na ręce bo zmarzły
Ćwiczenia języka
•Klaskanie językiem
•Liczenie ząbków językiem
•Oblizywanie językiem górnych i dolnych zębów po wewnętrznej stronie  przy zamknietych,a nastepnie otwartych ustach
•„zaczarowany język”przytrzymanie przez kilka sekund czubka języka na podniebieniu przy szeroko otwartych ustach
•Cofanie języka w głąb jamy ustnej,zaczynając od górnych zębów,a kończąc na podniebieniu miękkim
Ćwiczenia warg
•„wesołe minki” –wysuwanie warg do przodu(ryjek) i spłaszczanie ich(uśmiech)
•„buziaki”-cmokanie wargami
•„balonik”-nadymanie policzków i wypuszczanie powietrza
•„masaż”-masowanie zębami górnej i dolnej wargi
•„parskanie”-wprawianie ust w drganie
Ćwiczenia podniebienia miękkiego
•„zmęczony misio”-ziewanie z szeroko otwartymi ustami,chrapanie na wdechu i wydechu
•„chory misio”-naśladowanie kaszlu chorego misia i płukania gardła ciepłą wodą
•„spacer kurek”-powtarzanie sylab ko,ko,ko
•„spacer gęsi”- powtarzanie sylab gę,gę,gę
•Głebokie oddechy przez jamę ustną przy zaciśniętym nosie i przez nos przy zamkniętych ustach
Ćwiczenia słuchowe
•Wsłuchiwanie się w ciszę-wyłapywanie i nazywanie dźwięków z otoczenia
•Zabawy słuchowe „kto Cię woła?”, „gdzie tika zegar?”...
•Rozpoznawanie wytwarzanych dźwieków( darcie papieru, szelest gazety,uderzenie pałeczką o klocek,potrząsanie kluczami....)
•Różnicowanie i naśladowanie głosu różnych zwierząt z uwzględnieniem różnej siły głosu(głośno,cicho,szeptem)
•Wyklaskiwanie rytmu piosenki
Systematyczne wykonywanie ćwiczeń wpłynie na rozwój mowy u dzieci, eliminując równocześnie niepotrzebne kompleksy i zahamowania podczas ich poźniejszej nauki w szkole.
 
Opracowła : Izabela S. – nauczyciel logopeda Przedszkola Nr 107 : Bajkowe Przedszkole”