Pomocy psychologiczno - pedagogicnej naszym dzieciom udzielają zatrudnione w przedszkolu specjalistki:
- logopeda - Pani Izabela Sosnowska
- psycholog - Pani Natalia Luba
- pedagog specjalny - Pani Magdalena Krzyżanowska
POMOC LOGOPEDYCZNA W PRZEDSZKOLU
Zajęcia odbywają się codziennie w godzinach przedpołudniowych.
Ponadto w przypadku wątpliwości dotyczących mowy dziecka logopeda zaprasza na rozmowę lub po wcześniejszym umówieniu.
Drodzy Rodzice! Pamiętajcie, że to Wy macie zasadniczy wpływ na rozwój swojego dziecka – w tym na rozwój prawidłowej mowy.
Powodzenie terapii będzie w dużej mierze zależało od zaangażowania rodziców oraz ich ścisłej współpracy z logopedą. Trudno oczekiwać sukcesów, jeśli terapia nie jest kontynuowana poza gabinetem logopedycznym.
Praca logopedy w Przedszkolu Nr 107 „ Bajkowe Przedszkole” ma na celu stymulowanie rozwoju językowego dzieci, pomoc w przypadku nieprawidłowości rozwoju mowy i trudności w wymowie. Realizowana jest przy współpracy z nauczycielami z poszczególnych grup i rodzicami.
Pierwszym etapem pracy jest przeprowadzenie badania mowy, na podstawie którego dzieci są kwalifikowane na terapię logopedyczną. Istotne w planowaniu pracy są informacje uzyskane od nauczycieli i rodziców dzieci.
Metody pracy logopedy dostosowane są do indywidualnych potrzeb, możliwości oraz osobistej wydolności każdego dziecka.
Terapia logopedyczna przeprowadzana jest zgodnie z zasadami dydaktycznymi, opiera się na zasadzie: systematyczności, stopniowania trudności, utrwalania, aktywnego i świadomego udziału dziecka.
Indywidualna praca z dzieckiem w początkowej fazie nastawiona jest na nawiązanie kontaktu, pozyskanie zaufania oraz zachęcenie i zmotywowanie do uczestnictwa w zajęciach.
Pracę z dziećmi realizuję w następujących etapach:
Etap I - ćwiczenia ogólnorozwojowe obejmujące ćwiczenia słuchowe, oddechowe, artykulacyjne.
Etap II - terapii dotyczy pracy nad wywołaniem prawidłowej artykulacji konkretnej, zaburzonej głoski lub nie występującej dotąd w systemie fonologicznym dziecka, która następnie jest wprowadzana do stałego zasobu wymowy dziecka.
Ostatnim III etapem pracy jest automatyzacja artykulacji głosek w mowie spontanicznej.
Bardzo ważne w profilaktyce logopedycznej są ćwiczenia rozwijające sprawność językową na każdym poziomie wiekowym. W ramach profilaktyki logopedycznej cyklicznie przeprowadzane są przez logopedę zajęcia w grupach: „ Krasnale” i „ Smerfy”
OPIEKĘ PSYCHOLOGICZNĄ DLA PRZEDSZKOLA NR 107 „ BAJKOWE PRZEDSZKOLE” ZAPEWNIA PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA NR 17
Warszawa-Międzylesie
ul. Żegańska 1a
tel. / fax (22) 27 72 000
www.poradniawawer.pl
Informujemy, że w naszym przedszkolu dyżur pełni Pani Psycholog z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej Nr 17 mgr Sylwia Łaszcz.
Konsultacje z rodzicami prowadzone są po wcześniejszym umówieniu się.
MISJĄ PORADNI JEST:
- organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej odpowiadającej na potrzeby lokalnego środowiska dzielnicy Wawer.
- wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
- wspieramy optymalny rozwój dzieci i młodzieży, a także świadczymy pomoc rodzicom i nauczycielom w ich wychowaniu i kształceniu.
- zatrudniamy psychologów, psychoterapeutów, pedagogów–terapeutów, pedagogów specjalnych i logopedę.
PEDAGOG SPECJALNY W PRZEDSZKOLU
mgr Magdalena Krzyżanowska
§ Podstawa Prawna
Pedagog specjalny ma szeroki zakres obowiązków, który obejmuje nie tylko uczniów z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego, ale także inne dzieci, nauczycieli i całe środowisko przedszkolne. Jego celem jest tworzenie inkluzywnego środowiska edukacyjnego, w którym każde dziecko ma szansę osiągnąć sukces.
Zadaniem pedagoga specjalnego jest przede wszystkim diagnozowanie problemów i podejmowanie działań, które dany problem mogą niwelować. W tym często we współpracy np. z psychologiem, logopedą, poradnią psychologiczno-pedagogiczną, nauczycielami, dyrektorem, rodziną ucznia i z samym uczniem.
Pedagog specjalny planuje, prowadzi i modyfikuje działania edukacyjne, terapeutyczne czy też opiekuńcze dla osób ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Jest koordynatorem zespołów ipetowych oraz nadzoruje proces terapii dziecka w przedszkolu.
W ramach swoich obowiązków pedagog specjalny może prowadzić zajęcia terapeutyczne (np. arteterapia, bajkoterapia, kinezyterapia, relaksacja, uspołecznianie, trening koncentracji), zajęcia rewalidacyjne (np. TUS, alternatywne sposoby komunikacji, terapia ręki z elementami terapii pedagogicznej, nauka orientacji przestrzennej i poruszania się) oraz zajęcia specjalistyczne (np. kształtowanie kompetencji społeczno - emocjonalnych, korekcyjno – kompensacyjne, socjoterapeutyczne, dla uczniów zdolnych).
Głównymi metodami pracy pedagoga specjalnego są: modelowanie behawioralne, wpływ własny, pedagogika zabawy, metody aktywizujące, ekspresji i impresji, niekonwersacyjne, słowno - oglądowe, doświadczeniowe, problemowe.
KONTAKT Z PEDAGOGIEM SPECJALNYM:
magdalena_krzyzanowska@eduwarszawa.pl